About the College
Werkwijze
Thinking out of the Box
Bij Corpos kijken we naar de vraag achter de
vraag en zoeken naar de werkelijke drijfveren van uw
organisatie. Met een effectieve positionering en
resultaatgerichte communicatie willen we u uw doelstellingen
helpen realiseren. Voordat we een advies uitbrengen leven en
lezen wij ons in, in uw organisatie en in de markt. Soms is er
binnen de organisatie te weinig of verouderde informatie
aanwezig om een strategische positionering tot stand te brengen
en die te vertalen naar gerichte communicatie met het gewenste
resultaat. Ook komt het voor dat de organisatie zelf de
alternatieven niet ziet omdat de manier van werken een
ingesleten patroon is geworden. Een onbevooroordeelde kijk kan
dan verrassende oplossingen bieden. Dat is de wijze waarop
Corpos naar uw vraagstelling kijkt, die mogelijk leidt tot het
bijstellen van uw koers en gemaakte keuzes. Dat geven we tijdig
aan en komen met een passend advies, door bijvoorbeeld te
beginnen met onderzoek.
Schematische voorstelling 'De vraag achter de vraag'.
Praktijkcase
Een bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in
scheepsbetimmeringen komt eind jaren 80 van de vorige eeuw door
de slechte ontwikkelingen in de scheepsbouw zwaar in de
problemen. Er rest hem maar één ding en dat is reorganiseren.
Van de 80 medewerkers moeten er zeker 40 uit, misschien nog wel
meer. Er wordt een beroep gedaan op een extern adviesbureau.
Vanuit hun specifieke expertise op het gebied van organisatie
ontwikkeling en positioneringsstrategieën kijkt het bureau naar
de vraag achter de vraag. Ofwel wat is het werkelijke probleem.
Wat zijn de echte kernbekwaamheden van deze organisatie en wat
zijn de mogelijke oplossingen. Immers de echte vraag van dit
bedrijf is natuurlijk “Hoe hou ik mijn organisatie overeind en
hoe overleef ik dit probleem?” De echte kernbekwaamheid is dan
ook niet ‘Scheepsbetimmeringen’ maar het ambachtelijk verwerken
van hout. De voor de hand liggende oplossing van
personeelsreductie is dan ook niet zo voor de hand liggend als
je bedenkt dat er alternatieve markten zijn met groeipotentieel
waar de ambachtelijkheid van de organisatie naadloos op kan
aansluiten. De organisatie moet een overstap maken naar het
leveren van hoogwaardige op houtproducten gebaseerde
keukeninrichtingen. Dit vraagt een andere marktbenadering maar
het bedrijf kan gebruik blijven maken van de vakkundigheid van
het merendeel van de medewerkers en het machinepark waar de
organisatie over beschikt. Het kiest bewust voor een nieuwe
groeistrategie die recht doet aan de potentie die het bedrijf
heeft.
Dit is een voorbeeld van wat wij bedoelen met “Thinking out of
the box”. Een adviseur van Corpos heeft dit vermogen en weet dat
over te dragen op de opdrachtgever. Naast de vele andere
aspecten die zijn vastgelegd in de visie en missie van Corpos
vormt dit de kern van onze positionering.