Nieuws
In 't nieuws

Wat doet 't nieuws met je reputatie?
Dagelijks zijn reputaties van organisaties in het nieuws, wordt er over een grote hoeveelheid aan actuele zaken over communicatie geschreven of lezen we interessante dingen die met ons vak te maken hebben. Daarover willen wij u op onze site berichten. U vindt hier steeds korte inleidingen die naar ander artikelen verwijzen of waar Corpos haar eigen mening over heeft gevormd. Soms geven we onze visie weer op bepaalde ontwikkelingen en bieden u de mogelijkheid om daarop te reageren.
Hoe groot is de reputatieschade voor de Rabobank na het 'Tour de France debacle' van Rasmussen en het vertrek van Theo de Rooij?
Hoe kwetsbaar is de reputatie of het imago van de Rabobank door het sponsoren van een wielerploeg waarvan de topman, Michael Rasmussen, tijdens de eindfase van de Tour de France uit de ploeg wordt gezet. Op dat moment reed hij in de Gele trui en het leek het beste fietsseizoen voor de Rabo-ploeg ooit te worden.
De dag na de uitzetting uit de ploeg waren de commentaren niet van de lucht. Tijdens de radio-uitzending 'Standpunt nl' waren mensen zo boos dat zij, naar eigen zeggen, hun rekening bij de Rabobank hadden opgezegd. Anderen vonden het nu juist een 'moedig besluit dat getuigt van durf om zo de Tour schoon te krijgen.' De Rabobank zelf blijft achter zijn ploeg staan en overweegt, volgens de persvoorlichter' geenzins om de sponsorovereenkomst te beëindigen. Binnen een week na het eindigen van de Tour treedt Theo de Rooij terug als directeur van de Rabo Wielerploegen BV. Is er meer aan de hand dan we denken? Welke belangen spelen er op de achtergrond mee?
Op korte termijn wordt er dus veel over gesproken en zal de Rabobank hier en daar wel een schrammetje oplopen, maar wat betekent dit op de lange termijn? Hoe kijkt de gemiddelde burger naar de Rabobank nu de Tour voorbij is en na het rijden van de laatste criteriums het wielerseizoen wordt afgesloten? Raken dit soort incidenten dan in de vergetelheid en herpakt de Rabobank haar vertrouwde reputatie van warme en menselijke bank weer snel op? Reputaties zijn belangrijk om het vertrouwen van de vele stakeholders te winnen, maar minder kwetsbaar voor incidenten als die reputatie over een langere termijn van stabiliteit getuigt. Dan worden incidenten vergeten en herpakt men weer naar dat vertrouwde gevoel van die warme bank.
Ben jij het eens met deze voorstelling van zaken of ben je juist een andere mening toegedaan? Geef hieronder jou reactie.